Slapeloosheid

Slapeloosheid

Je komt moeilijk in slaap, slaapt slecht door of bent vroeg wakker. Slapeloosheid zorgt voor problemen in je functioneren overdag. Je bent vermoeid, kan je moeilijk concentreren en bent prikkelbaar. Je ziet op tegen de nacht en je merkt dat alle tips niet werken. Wat werkt dan wel?

Slapen is belangrijk voor onze gezondheid. Lichaam en geest kunnen ontspannen en herstellen. Uitgeruste mensen kunnen beter presteren in sport, tijdens werk of studie en kunnen stress beter beheersen. Een gezonde slaapduur verschilt per individu maar ligt gemiddeld tussen de 7 en 9 uur. Slaapkwaliteit is daarbij ook belangrijk: 6 uur ongestoord slapen rust je meer van uit dan van 8 uur gebroken slaap. Iedereen heeft wel eens een slechte nacht en dat kan ook geen kwaad. Maar als je minstens 3 nachten in de week slecht slaapt en daardoor overdag minder goed functioneert, spreken we van slapeloosheid of slaapproblemen. Bij slapeloosheid kun je last hebben van:

  • Inslapen;
  • Doorslapen;
  • Vaak of vroeg wakker worden;
  • Overdag ben je vermoeid, futloos en prikkelbaar en heb je moeite met concentreren.

Op de lange termijn kan slapeloosheid allerlei lichamelijke en psychische gezondheidsrisico’s met zich meebrengen. Het is raadzaam om slapeloosheid met je huisarts te bespreken. Slaappillen kunnen soms tijdelijk werken maar zijn geen oplossing en kunnen bovendien verslavend werken.

Slapeloosheid kan verschillende oorzaken hebben:

  • Lichamelijk klachten: zoals pijn, hoesten, vaak moeten plassen;
  • Psychische klachten: zoals angst en depressie;
  • Spanningen en zorgen: zoals piekeren over werk, relatie, gezondheid of over het slapen zelf;
  • Slaapstoornis: zoals slaapapneu of narcolepsie;
  • Gewoontes en situaties: leefstijl, onregelmatige slaaptijden.

Slapeloosheid kan erg frustrerend zijn. Na een paar nachten slecht slapen wordt de behoefte aan goed slapen groter en groter. Wanneer je opziet tegen de nacht, kan slaap worden geassocieerd met stress en angst. Zo kan slapeloosheid een vicieuze cirkel vormen: je ligt wakker door spanning en omdat je niet slaapt, raak je nog meer gespannen. Ook als je te hard je best doet en allerlei tips uitprobeert ben je dusdanig bezig om goed te slapen dat je juist niet slaapt.

Een aanpak die wel werkt!

We onderzoeken eerst de mogelijke oorzaken van de slapeloosheid zoals stressvolle levensgebeurtenissen, psychische- en lichamelijke klachten, gewoontes en leefstijl. Met diverse coachingstechnieken en aandachts- en acceptatieoefeningen leren we je de negatieve associatie met slapen te doorbreken en een goede balans te vinden in leefstijl, gewoontes, spanning en ontspanning. Daarnaast leren we je op een adequate manier omgaan met piekergedachten en emoties. Dus wil jij weer een goede nachtrust en overdag vitaal kunnen functioneren?

Maak nu een afspraak!

Liever een training volgen? Zie de Slaap-training

Wil je een vrijblijvend kennismakingsgesprek of heb je een vraag?

Neem contact met ons op